Blog sobre recuperació de bicicletes clàssiques, història, restauració, documentació...


14 de maig 2011

- Razesa Shimano Ultegra STI


Actualment podem situar el límit superior del "concepte vintage" en la zona de principi dels anys 90, quan encara les bicicletes tenien tubs i els pinyons no passaven de 8...


Razesa és una marca d'Alsasua (Navarra) fundada al 1973. Bons constructors de quadres i bicicletes, tant en mode artesanal com en serie.
Aquesta Razesa blanca està construida amb tubs cromoly, el quadre nu pesa 2100 gr, i la forquilla 660 gr. Es una talla 53,5 x 55. Només utilitza el bloc de la caixa de pedalier com a racord, les altres unions estàn soldades a tope (sense lugs), i combinades amb zones cromades (estètica LOOK, TVT...)
El grup sencer es un Shimano 600 STI, (des de finals dels 80 al grup 600 també se l'anomena Ultegra, és el mateix) És la serie 6400 en la versió a partir de 1992/93, que equipava 8 corones i la primera versió de manetes integrades STI (Shimano Total Integration), ponts de frens Dual-Pivot...la high tech del moment.
La potència 3ttt, el manillarg també 3ttt, igualment de la nova creativitat dels 90s, amb forma anatòmica, per millor "agarre".
La tija és una SR de 27,0mm ja que la bici portava instalada una "xapussa" barroera inconfessable.
El seient és un Flite més modern, amb forat antiprostàtic, als peus uns pedals Shimano 6401 compatibles amb les cales Look, les bieles són de 172,5mm., un 52 x 39 de plats   ;-)   i un 12-21 de pinyó. Llantes Mavic OPEN 4 CD, neumàtics Michelin Orium, cadena nova de trinca...

Va com una seda.
Ja s'ha venut.
A 10 de juliol ha arribat feliçment a Gijón.
Muchas gracias D., que la disfrutes!

























Aquí un petit reportatge vintage extret de la revista Bicisport (nº4/agost 1989).


Eren els primers rumors d'unes manetes de cambi colocades a la maneta de frens.
Els enginyers de Shimano treien fum de tant exprimir el cervell per aquelles dates.
Els pinyons passaven a la estratosfèrica xifra de 8!! corones.
Les super manetes molt temps en fase de proves, al '91 en Gianni Bugno i d'altres ja utilitzen les STI en algunes competicions i el 92 esdevenen les estrelles tecnològiques de l'any. Només Campagnolo va aguantar el fortíssim demarratge de Shimano i ja al 92 treia al mercat la seva propia versió de supermanetes: les Ergopower.
Les dues firmes es van quedar soles al capdavant. Suntour, Mavic, Sachs...totes les altres marques no van poder fer el salt I+D necessari per aguantar la dura estrebada del Pantani japonès.

Si els pedals automàtics havien suposat un esforç extra per a ciclistes conservadors, les manetes integrades també van comportar haver de canviar el xip a desgana, com Indurain i d'altres, que van trigar un temps a acceptar la nova "moda", fins que van veure que no eren només interessos comercials, sinó que realment aquell nou gadget aparcava per sempre més les clàssiques palanques dels down tube.

1 comentari:

  1. El Gran Migelón ja va tardar anteriorment en abandonar els pedals de clip...Molt bonica la bici!

    Edu

    ResponElimina