Blog sobre recuperació de bicicletes clàssiques, història, restauració, documentació...


12 de set. 2011

*** netejar cadena

 La cadena convé substituir-la cada 2000 o 3000 kms, si practiquem ciclisme o fem servir molt la bicicleta , els cambis de marxa i la suavitat de funcionament milloren espectacularment amb una cadena nova.

Per saber si una cadena encara serveix podem observar-ho a la mateixa bici sense desmuntar res: amb la mà esquerra ajuntem una mica els dos caps de darrera i amb l'altra mà estirem endavant la cadena en un punt qualsevol de davant. Com més desgast més separació hi haurà.
En aquesta foto la cadena està molt desgastada, s'ha anat estirant amb l'ús i ja no serveix per bicicleta. Una cadena desgastada  es menja ràpidament les dents dels plats i corones del pinyó, i rodetes del cambi.

Ara bé, a vegades les cadenes estan brutes o oxidades, però no estirades, no desgastades. 
A vegades hi ha cadenes que volem restaurar, o bé perquè són d'una marca poc usual, o que ja no en fabrica de noves... potser és la cadena original de fàbrica de la bici, o tenim un esperit d'aprofitar el què es pugui abans que llençar res...
Una cadena nova val uns 15 euros de mitjana i potser molts pensareu que no val la pena embrutar-se les mans per recuperar-ne una de vella...però jo sovint ho faig i ara us explico com:

Primer cal treure la cadena, desmuntar-la amb un "tronxa-cadenas" per qualsevol punt.  Per això podeu revisar el post "transformar a fixie"

Normalment hi ha dos tipus de bruticia: 
A: grassa vella, fresca o seca, oli 6 en 1 negre... de bicicletes que es fan servir...
B: òxid, pols, sequetat... de bicicletes abandonades de fa molt temps...

En aquesta foto veiem els dos tipus i ara els restaurarem, cadascun a la seva manera.


A: grassa antiga o moderna, bruticia habitual: es poden netejar amb un raspall de dents o pinzell dur i gasolina o gasoil.
La gasolina resseca més, en canvi el gasoil deixa més residu oliós. Com que al final torno a engrassar la cadena jo prefereixo la gasolina, que també té més potència disolvent.
 Cal passar per les 4 cares de la cadena.
 Després assecar-la bé.
Resulta molt útil fer servir un chainring vell com a suport per la neteja.

Al final la cadena queda bastant neta i podem descobrir qui la va fabricar... 

Una possibilitat en cadenes molt brutes és ficar-les en un pot tancat amb gasolina un dia o més, així la bruticia s'estova i la neteja manual resulta més ràpida.

B: cadenes resseques amb òxid, pols...  
Sempre i quan l'òxid no hagi "soldat"(clavat, fixat) la cadena en cap punt, ja que aquesta ha de tenir flexibilitat arreu.
Hi ha una manera de desoxidar peces amb aigua i salfumant (però cal anar amb compte amb la proporció de salfumant i el temps de bany ja que si ens passem es pot esquerdar la cadena. És una cosa que no tinc per mà i haig de practicar més, per això encara no puc aconsellar-lo.

El sistema que faig servir tampoc l'aconsello ja que és perillós. És amb el taladre i el raspall metàlic.
Hi ha el perill que la cadena sen's escapi i s'emboliqui al taladre. No m'ha passat mai però podria passar. Per això cal  tota la concentració en el què es fa, aguantar bé la cadena amb uns 5 cms de marge per cada banda, i vigilar els dos caps que penjen i que, com pèndols, no s'estàn mai quiets. 
No despistar-se ni un moment.
El taladre ha d'estar perfectament fixat en un cargol de banc o suport especial.
Cal fer servir ulleres i estar sempre a punt per deixar-ho tot i aparta-se en un instant.
La tècnica és anar fent correr la cadena lateralment, com qui resa el rosari, deixant que el raspall faci la feina.
 Sempre començo per tot un lateral, després per l'altre. Aquí veiem la diferència.

Després, per netejar el sobre, el sota i una mica a l'interior, faig passar la cadena paralelament al disc, primer tota la cara superior i finalment tota la cara inferior. Aquesta fase és la més perillosa.
 Després encara faig servir una mica la gasolina per acabar de netejar els racons. El cambi és espectacular.

Abans de tornar a muntar la cadena és imprescindible reengrassar-la. Va molt bé aquesta grassa en spray especial per cadenes de moto, és una grassa bastant espessa i es fica per tot arreu.  Cal aplicar-la generosament, esperar uns segons que passi l'efervescència i després netejar una mica l'excés dels laterals amb un drap. Tot seguit ja la podem muntar a la bici.
També en botigues especialitzades podem trobar olis especial per cadenes, per l'engrassament normal, sense treure la cadena de la bici. Hi ha molta oferta i camp extens per explorar.

PD1:  no recomano fer servir olis lleugers o lubricants tipus "6 en 1" per engrassar cadenes, ja que són olis que el què fan és dissoldre la grassa de la cadena, i tot seguit tot queda brut i de color negre, mans, plats, pinyons... Aquest olis lubricants van bé per desincrustar òxid, afluixar cargols, per protecció de les rascades del quadre, etc. però no per cadenes.
PD2: quan netejem la cadena és important netejar també els plats, pinyons i cambis, sobretot les rodetes.
PD3: una cadena nova funcionarà sempre millor que una cadena restaurada.

3 comentaris:

  1. Muy bue aporte !!
    Pero en el caso B ... después de recuperar una cadena Oxidada, me ha pasado que en el tiempo de 2 semanas se vuelve a oxidar...
    Con que se puede evitar???

    Un saludo..
    Bentornato dalle vacanze..

    ResponElimina
  2. Gracias Fabio,
    el engrase de la cadena en teoría deberia evitar la re-oxidación.
    Pero después de quitar el óxido se puede "pintar" ligeramente la cadena con un pincel, usando gasoil, o aceite tipo "6 en 1". El acero hace de "esponja" y absorbe ese liquido que le hará de protección, (con el pincel se evitan los excesos de aceite).
    Después pasar un trapo.
    Luego de esto se debe engrasar igualmente. la grasa es mas espesa que el aceite y "suaviza" mejor la cadena.
    Saludos!

    ResponElimina
  3. Hola me llamo Claudio y soy mecánico de Bicicletas Sin Fronteras, una ONG que ha nacido en el Alt Empordá. Me gusta mucho lo que escribes, y me gustaría intercambiar opiniones respecto a bicis clásicas. Nosotros recogemos bicis en toda España y las reparamos para luego entregarlas a las personas que no pueden acceder a una. Mi correo es claudio@bicicletassinfronteras.org

    ResponElimina