Moltes persones estan descobrint les bicicletes fixies i tenen ganes de tenir-ne una; ara bé, com que estan de moda els preus son alts; i encara se'n troben poques de 2ªmà.
Queda la opció més econòmica de "transformar una bici a fixie". Aquí va doncs aquest tutorial casolà, per ajudar a aclarir i simplificar les idees "fixies".FIXIE versus SINGLE SPEED
- Una "fixie" (també anomenada fixed gear, fixed, piñon fijo...) és una bici amb una sola velocitat (1 plat i 1 pinyó), o sigui, sense cambis de marxes.
- Una "single speed" també és tot això. La diferència entre fixie i single speed està en el pinyó muntat a la roda:
En el cas de les fixies el pinyó no té cap mecanisme intern, és un simple disc d'acer amb x dents que es rosca fort al carret i després amb una contrafemella (lockring) s'apreta i queda "clavat".
En les single speed el pinyó (freewheel, rueda libre...) té un mecanisme intern el qual permet que només giri en un sentit, quedant bloquejat en el sentit contrari.
En una fixie quan la roda gira els pedals giren, tan endavant com enrere, sempre.
En una singlespeed no, la bici pot anar endavant i tenir els pedals quiets (com qualsevol bici normal).
Tot això és una mica "lio" i cal meditar-ho, cadascú s'ha de desfer el propi embolic comprensiu, ja quan s'entén resulta molt senzill.
START !
-Per començar cal tenir la bici que transformarem. Podria ser qualsevol tipus de bici.
Com a conillet d'indies faré servir la "2010 Fast Urban Ride", que porta rodes de 700c.
- Quan busquem una roda compatible amb la nostra bici hi varies qüestions a tenir en compte:
1.- escollir el tipus de carret (buje, hub, moyeux...), en aquest cas he triat la opció més versàtil, un carret que en una banda té una rosca per muntar-hi un pinyó lliure i a l'altre cantó té dues rosques, una més gran on s'hi cargola el pinyó fixe i una més petita amb roscat invertit on hi va l'anell de fixació (lockring). Aquests carrets s'anomenen flip-flop ja que només canviant la roda de banda tenim una fixie o bé una single speed.
2.-La mida interna entre les patilles del quadre ha de ser igual que la del carret (+- 2mm.) En el nostre cas el quadre feia 128mm. i el carret tenia un "rear spacer" de 120 mm. La solució va ser afegir un anell separador de 8 mm. i recolocar els altres dos (veure foto de més avall).
3.- La mida de la roda ha de ser igual que la roda que substituim, per la qual ha estat disenyat el quadre. En aquest cas de 700c.
4.- Millor una roda de 36 o 40 radis que una de 32 o 28 radis. Quants més radis més fortalesa tindrà la roda, i la resistència dels materials és molt important en les fixies, ja que tota la transmissió,( roda, cadena, plat, bieles tirants del cuadre...) sofreix tensions molt fortes
5.- Juntament amb la roda hem de comprar un pinyó i un lockring amb rosques compatibles amb el carret.
6.- Per decidir de quantes dents necesitem el pinyó: El normal és utilitzar roda de 700c i quedar-nos amb el plat de 42 dents (el plat "petit" de carretera).
Si vivim en un terreny pla està bé un 16T o un 15T. (T de teeth, dents en anglès)
Si en canvi vivim entre pujades i baixades és aconsellable un 18T o més gran.
Algunes "relacions" equilibrades entre acceleració i velocitat punta: 42x15, 42x16, 42x18, 46x18, 46x20, 50x20, 50x22... amb el temps i experiència sobre el terreny això es perfecciona i s'acaba trobant el "desarrollo" perfecte per cadascú, en relació al terreny, la força muscular i la velocitat de pedaleig (agilitat de cames).
En el nostre cas he escollit un pinyó de 16 dents i el plat de 42.
7.-Tan el pinyó fixe (track cog) com el pinyó lliure (freewheel) han de tenir el mateix nº de dents i ser compatibles amb la cadena.
LA CADENA
Actualment hi ha 2 tipus de cadenes:
.- 1/8' - és gruixuda i la fan servir les bicis de velòdrom, les BMX, bicicross, moltes fixies i la majoria de bicis sense marxes...
.- 3/32' - És més estreta i la porten les bicis amb canvi de marxes amb pinyó de 5/6/7 o 8 corones
Aquesta és l'eina per muntar i desmuntar el pinyó. En un proper post mostraré com la vaig "fabricar".
Per estalviar diners és interessant que el pinyó que comprem sigui compatible amb la cadena que ja porta la bici. En el cas que ens ocupa vaig haver de canviar de cadena perquè el pinyó lliure era per cadena de 1/8' (una cadena d' 1/8' és compatible amb plats i pinyons de 3/32', però a la inversa no, una cadena estreta de 3/32' no funciona en pinyons fruixuts de 1/8').
Aquestes són els dos tipus d'eines que necesitem si volem treure i posar pinyons. Cal apretar fort, la segona eina és molt petita i ja li queda poca vida, Les de veritat són més reforçades.
Aquesta és la foto amb el rear spacer arreglat a 128mm., es veu el separador afegit i a l'altra banda els dos separadors originals. Per remenar els eixos dels carrets fan falta dues claus planes especials,una 13-14 i una 15-16, d'uns dos mm de gruix,
Per "trencar" una cadena s'utilitza un trencacadenes (tronchacadenas), per allargar-les o escurçar-les a la mida bona. S'extreu el passador fins al final però que no caigui, separem la cadena amb les mans.
INSTAL·LAR LA RODA
.- Abans de posar la roda nova a la bici desmuntem els cables dels cambis i el cambi de darrera.
.- Coloquem la roda a darrera del tot de les patilles.
.- Calculem a cop d'ull per on caldrà tallar i rejuntar la cadena:
Per ajuntar una cadena primer l'apreto amb una clau de bec d'ànec, després acabo d'introduïr el passador amb el "trencacadenes" fins que sobresurt igual per cada banda.
Després el punt d'unió queda "garratibat", es soluciona fent una mica de zigzag amb les mans.
Ja tenim la fixie preparada per rodar, ara ja podriem començar a circular i experimentar minuts, hores o dies i descobrir si ens agrada o no el rollo fixie.
Poso les fotos perquè encara que la bici no estigui acabada, s'entengui que no cal treure gaire res de la bici per començar a rodar. Si decidim que això del fixie no ens agrada podem vendre la roda i en un moment tornar a muntar la bici tal com era. El cambi de darrera l'he tret perquè no balli lliure de la tensió de la cadena i els cables convé desfer-los per evitar pXM's (possibles Xafastres Mecànics).
Suposem que seguim endavant i volem acabar la bici.
Cal treure les palanques dels canvis, el desviador i el plat gran.
També és important que decidim en quin cantó de la biela coloquem el plat, per tal que la linia de la cadena sigui el més paralela possible al tub horitzontal de la bici, una manera de mirar-ho és des de dalt:
NOTES FINALS
.-En el cas dels carrets Flip-Flop és MOLT important que la llanta estigui exactament centrada respecte el carret, ja que si no quan canviéssim la roda de banda hauriem recol·locar el fre cada vegada.
.- Quan muntem la roda cal que la tensió de la cadena sigui la bona, això es mira agafant la cadena amb els dits en el punt mig entre el plat i el pinyó, hem de poder-la moure una mica amunt i avall, 1 centímetre aproximadament.
.-En aquesta bici no he posat calapeus ni corretges perquè tenim els frens. Si muntem una fixie pura (sense frens) és vital tenir els peus lligats a la bici per apendre a frenar amb la força de les cames i evitar accidents perillosos.
.- La última recomanació és no voler anar depressa al principi, ja que cal reeducar el cos, és com tornar a aprendre a anar amb bici. Es tracta de canviar de software, de xip.
Aquesta bici ha anat cap a Astúries, per ara no tinc previst fer-ne més, aquesta ha estat una excepció improvitzada del moment. Potser en sortirà alguna altra en un futur indeterminat.
Si hi ha comentaris o preguntes sobre qualsevol cosa d'aquest post prefereixo que siguin enviades com a comentaris, visibles per a tothom a manera de "micro foro", així el post seguirà viu i totes les coses que faltin per aclarir es posaran en coneixement.
Salut!
Amb tu sempre s'apren alguna cosa...
ResponEliminaFelicitats per l'entrada, clara, simple i ben explicada.
Fenomeno como siempre!! Yo soy nuevo en este mundo de la bicicleta y no veas como se agradecen temas como este, porque nunca me aclaré entre fixie y single speed, y con este tema queda clarisimo como montarte una por tu cuenta.
ResponEliminaEspero impaciente la fabricación casera de herramientas!
Un saludo
He trobat el teu blog de casualitat mentre cercava peces "exòtiques" per a reparar un joc de pedalier "francès". Estic impressionat per la qualitat de les restauracions.
ResponEliminaPer cert, acabo de fer una conversió a pinyó fixe (un quadre Romani que em varen regalar fa anys (New Old Stock! tot i que una mica arrovellat)
M'hagues agradat poder-te adjuntar una foto de com ha quedat
Hola cyclomuleiter, benvingut.
ResponEliminaPer això de la foto hi ha una web on pots presentar la teva Romani fixed: (RIDE/FIXEDGEAR) tinc un link directe (a la dreta, dins de planeta fixie).
O bé si vols pots enviar-me fotos així la veig, al meu correu (ixi54...), Però no les puc pujar al blog, millor la primera opció així les pot veure tothom. Salut!
Magnífic post!
ResponEliminaL'esperava amb candeletes :)
Ja tinc la Macario a casa, i d'aquí ben poquet començaré la transformació. Hem serà super útil aquest post.
Crec que he fet una bona compra, pq per lo que m'ha costat te molts components de bona qualitat que si no faig servir els podré vendre... Tot campagnolo menys el canvi de darrere que es un shimano, i les rodes son unes mavic amb el "buje" campagnolo.
Ja t'enviaré fotos pq la vegis :)
Salut!