Blog sobre recuperació de bicicletes clàssiques, història, restauració, documentació...


12 de juny 2010

*** Restaurar un cambi

 Bé, amb aquest mini reportatge enceto l'apartat de "Taller de restauració", per mostrar una mica com treballo, quines tècniques i eines faig servir i d'alguna manera anar parlant de les parts mecàniques de les bicis. Per compartir coneixements amb altres persones aficionades a la restauració de bicis i la seva mecànica.

D'una manera intuitiva aniré mostrant diverses peces, avui començo amb un canvi de marxes, un Campagnolo model Triomphe del 1986, és el que porta ara la Pinarello Plata  que vaig penjar al blog fa uns dies.



Mecànicament no té cap avaria, l'objectiu és treure tota la brutícia i deixar-lo net.
Primer desmunto totes les peces, preparo un recipient amb gasolina, les eines i draps per eixugar.

El procés per treure la grassa vella i la bruticia normalment funciona bé amb gasolina, a vegades amb aigua i sabó n'hi ha prou, cal vigilar que les eines no ratllin l'alumini, per això el raspall de dents és el rei.



pels racons més petits faig servir pinzells de diverses mides:


Algunes peces d'acer acostumen a tenir punts i crostes d'òxid. Llavors utilitzo altres eines, unes són els raspalls metàl.lics circulars de diferents mides i formes que funcionesn amb un "taladro". A vegades subjecto el taladro al cargol de banc, però  d'altres vedades va millor tenir la peça fixada i el taladro a les mans.
Per aquesta tècnica recomano començar a poc a poc, doncs és perillós, és importantíssim no portar màniga llarga, ni res que es pugui entortolligar a la máquina. També fer servir ulleres protectores pels ulls. Les peces petites les agafo amb una clau de bec d'ànec. si amb els dits no va bé. 



Aquest Campagnolo tenia molta brutícia i sorra dins el paralelogram, que és difícil de netejar, per això vaig decidir desmuntar també la part de la molla interna (normalment  amb el desmuntatje del principi n'hi ha prou).
Quan desmuntem alguna cosa hem d'estar segurs de saber-ho tornar a muntar, a vegades va bé fer fotos, pendre notes, i sobretot observar i deduir com treballa cada petita peça i quina funció compleix.





Aqui una foto de les eines que faig servir segons la brutícia a treure:
Raspalls de dents, pinzells. Ganivetes i puntes diverses. Raspalls circulars, raspall de pulir. Fregalls d'acer (nanas, que són el millor per treure les crostes d'òxid en peces cromades), també esponjes ajax, i llana d'acer, n'hi ha més o menys fines, a vegades van bé en sec, amb aigua i sabó, amb gasolina...
Amb la gasolina cal vigilar, alguns plàstics es deterioren, i també les pintures dels quadres són delicades. En aquests casos, si hi ha grassa per extirpar cal fer servir la gasolina ràpidament i assecar-la tot seguit. 

Bé, la qëstió és tenir el "despiece" net:

Després toca muntar. en aquest cas, cal posar grassa a la molla interna i a les parts de les peces que giren. Sobretot les rodetes del cambi son importants, cal untar el petit cilindre interior i dos discs que el tapen:
 


La resta del muntatge és el procés invers que hem fet al principi.
 El resultat val la pena:



2 comentaris:

  1. Menuda diferencia el antes y el después!!. En cuanto pueda pruebo con el mío.
    Te queda tan brillante de por sí o le has encerado algo al cambio con el cepillo de pulir??.
    Una vez más gracias y esta vez mucho más agradecido por compartir con nosotros tu taller y tu buen hacer.

    ResponElimina
  2. Este únicamente lo limpié con la gasolina y el cepillo de pulir en seco, sin nada.
    Si se utiliza esa pasta para pulir que se pone a veces en el cepillo entonces puede quedar como espejo.
    Es buena idea al final poner algo de pulimiento liquido o cera, aunque esta vez no hacia falta porque el aluminio ya estaba bien pulido de fábrica y la suciedad era superficial.
    Saludos! y gracias a ti por comentar.

    ResponElimina