Blog sobre recuperació de bicicletes clàssiques, història, restauració, documentació...


14 d’oct. 2010

*** Tijes que no volen sortir

Un amic em va donar aquest tros d'una vella i rovellada Olympia de Figueres, potser dels 50s.
Té mala pinta i sembla tot trabat però cal intentar ressucitar-la.

Amb el pedalier van haver-hi problemes difícils. Resumint, el lockring estava "enganxat" a la cassoleta esquerra. El passador tampoc va voler sortir de cap de les maneres. De moment ho he deixat així, tope rat. 
Avui anem a explorar el fenomen de les tijes "fixie" (incrustades al quadre i a la forquilla, o bé perquè no eren del diàmetre adecuat o bé perquè el temps i l'òxid les ha "solidificat")

LA POTÈNCIA
La tija que surt de la forquilla i agafa el manillarg té aquest nom. Abans de treure la nostra mirem d'entendre com funciona el seu sistema de fixació:

 Hi ha el cargol llarg, la tija i el "cono":

Ara imaginem que està instalada en una bicicleta. El cargol apreta el cono cap amunt, aquest obre les parets de la potència, que es mantenen clavades dins el tub de la forquilla. Tot va bé, la tija i la forquilla són una sola peça.
Per treure-la hem de descargolar, el cono baixa, les parets de la potència es tanquen i la tija pot sortir. Moltes vegades però, el cono es queda quiet i veiem que el cargol va tirant amunt, com a la foto.  Cal agafar un martell i donar un cop sec al cap del cargol, sino treuriem el cargol i la potència encara estaria fixada a la bici. Aquest "truco" és bàsic:
El cono es desbloqueja i podem seguir.

Bàsicament hi ha dos diàmetres de potència, que solen ser l'origen del problema , una majoria és diàmetre 22,2 mm.  i l'altre és 22,0 mm.
La potència ha d'entrar fregant les parets del tub però sense haver de fer molta força, per el contrari, si entra molt lleugera i notem un "crug-crug" lateral és que tampoc no és l'adecuada.

Anem a treure la nostra, comencem per provar de descargolar el cargol... no es mou ni un mm.

 Apliquem "6 en 1" al cono i subjectem la forquilla ben fort al cargol de banc.  Tornem a provar de descargolar. No es mou ni un mm.
 Però cal treure com a mínim el cap del cargol per continuar. S'acava trencant? no passa res.

La tija segueix bloquejada per el cono que hi ha a dins, busquem una peça d'acer més prima i llarga  que el cargol trencat, el fiquem a dins i amb un cop potent desbloquegem el cono.
 Ara ja podem treure la tija. El manillarg ens permet fer més palanca, movem a dreta i esquerra i després també amunt.
 
Ara desmuntem la forquilla, que li falta la femella de dalt.
Primer cal treure l'anell separador, que no va roscat, ha de sortir recte amunt ben paral·lel a la base. Amb diverses eines ho aconseguim.

 En aquesta foto es veu el petit pla de l'anell, que ha de coincidir amb el petit pla de la forquilla, tant per entrar com per sortir. A vegades en comptes d'un pla hi ha una petita dent que fa la mateixa funció: que quan apretem fort la femella de dalt, la cassoleta de baix no giri.
 Abans de seguir netegem la rosca (!!! utilitzar SEMPRE ulleres de protecció quan remenem els raspalls circulars! !!!) i li tirem "6 en 1"
Voilà.


TIJA DEL SEIENT (SEATPOST)

Descargolem el cargol que l'apreta.
Com en aquest cas, alguns cargols s'han fet malbé i giren de tot dos cantons. Unes tenalles ens poden ajudar a apretar fort el cargol, que no giri i així poder descargolar.  Si el cargol encara gira,  podem fer dos petits plans amb una llima i així les tenalles no patinen.

 Aquí es veu com en el forat de quadre s'ha gastat l'encaix on s'allotja la petita dent del cargol.

 Primer intent: subjectant el seient amb les mans, el provem de moure a dreta i esquerra...
No es mou ni un mm.

Treiem el seient ( !!! ulleres, gafas, glasses !!!)


 Segon intent, coloquem el quadre de cap per avall i  apretem tope fort la tija en el cargol de banc.
 Provem de fer força a dreta i esquerra fent palanca amb el cuadre... no es mou ni un mm., l'anell del seient patina damunt la tija.

Descansem,

obrim parèntesis:

Amb les tijes que no són rodones aquest sistema no sol fallar. Així s'agafen.
 També una potència la podem subjectar d'aquesta manera i fer girar la forquilla, en casos extrems fent palanca amb una barra llarga ente els seus dos braços.
 A vegades necesitem treure el manillar, aquí una manera per no ratllar la part central, treient el cargol i fent palanca, així obrim el diàmetre de la potència i el manillar surt lateralment sense patir.
 Algunes potències "modernes" com aquesta 3ttt porten un petit cargol que seveix per això. Però atenció, quan apretem el manillar aquest cargol ha d'estar ben enretirat.
Tanquem parèntesis i seguim

 Tercer intent:
Amb una llima per ferro fem un pla a cada lateral le la tija, i la tornem a colocar al cargol de banc com abans, fem força i... res, no es mou ni un mm. la tija es comença a deformar.


Últim intent, quan res d'abans funciona queda l'última esperança, fer un forat i fer-hi passar algun element metàlic:
així segur que la tija no patina en el cargol de banc...

A vegades cal acceptar que hia tijes més tossudes que un mateix, no s'ha mogut ni un mm.

Ara començo a anar per camins desconeguts, i després de maleïr la tija i d'emprenyar-me una mica agafo calma i medito... i em dic: bé, ja li trobarem un remei, de moment intentem deixar-la ben acabada.

 Amb un taladre de baixes revolucions, un raspall metàl·lic llarg i cilíndric i un drap moll amb gasolina podem netejar de grassa i òxid els interiors dels tubs (seient, direcció...)

 La nova tija que haurem d'instalar  haurà de fer 23 ,4 mm de diàmetre o una mica més. De 23,8 i 24,0 mm sí que se'n troben.
Farà falta trobar un taller on tinguin l'eina que serveix per mecanitzar la paret interior dels tubs (em sembla que es diu mandrinador)
 Normalment això de les tijes és qüestió de 10 segons. Aquesta és la primera que no ha volgut sortit.
 Però quan una cosa no està sortint com volem, és perquè hi ha una lliçó amagada.
Bé, sembla que aquesta bici se'n sortirà.

17 comentaris:

  1. Wow, tota una lliçó magistral!. Jo n'estic restaurant una i no he pogut amb la tija de direcció aixì que he netejat el rodaments de greix i bruticia i tirant milles. Això si, he perdut alguna boleta...

    ResponElimina
  2. Hola Ininbita! Encara et quedava una opció...
    Abans de tallar les restes de la tija es pot agafar una fulla de serra i tallar longitudinalment per dins apropantse al quadre, quan ja l'has serrat (amb molta cura de no carregarte el quadre) intentas doblegar la tija sobre si mateixa, com si la pleguessis... Ara ja no la podries agafar amb les alicates...
    Un altre opció es abans de fer-la girar escalfar-la molt amb un (Com es diu soplete?) de gas.

    ResponElimina
  3. Molt bona pensada Reciclone, no se m'havia acudit. La idea del soplete i escalfar tubs no m'agrada gaire però això de la serra si que ha de funcionar! Es possible que ho pugui provar en un futur... potser ho provo amb aquesta, buscaré una serra. Si es serra en dos llocs oposats després també potser es desincrusten les dues mitjes llunes de tija facilment?... Moltes gràcies!

    ResponElimina
  4. Fins i tot podries intentar fer palanca amb un tornabis, un cop tens els dos costats serrats...
    Sempre amb molta cura!

    ResponElimina
  5. Espectaular!!! Prenc nota de tot.

    Ininbita, li pots donar un cop d'ull a aquest topic? Tinc una bici molt similar, també de Figueres

    http://www.cicloclasica.com/forum.php?c=topic&op=index&cid=8&tid=919&page=1#940

    ResponElimina
  6. Ja he tret la potencia!!

    Es de 22 mm, ara em toca treure la forquilla, que sembla que li costa.

    ResponElimina
  7. Forquilla treta, ara toca la Tija, però no tinc el seient per fer força, necesito un cargol de banc!

    ResponElimina
  8. Enhorabona pel bloc m'agradat molt i el trobe molt útil, ja acabo de fer-me una fixie (de la base de una orbea orduño) i estic molt content.


    Gràcies des de Massalavés (València)

    ResponElimina
  9. Gràcies.
    A mi també em fa molt content que el blog t'hagi servit d'ajuda per crear la teva fixie.
    Ara calma, paciència i disciplina amb la pràctica sobre el terreny.
    Amb les fixies no és favorable el voler correr al principi, i no cal, ja amb anar ben a poc a poc resulta emocionant!
    Salutacions a Massalavés!

    ResponElimina
  10. Estoy leyendo todos los post y me encanta. He sido mecanico muchos años y sigo aprendiendo cosas. Llegado a este punto y aunque hace mucho que escribiste todo esto y te lo han ofrecido como solución yo se lo recomiendo a todo el mundo. CUANDO ALGO SE ATASCA, calentar el exterior a muerte con un soplete y despues no tendreis problemas para sacarlo con cualquier util. Tambien cabe la opcion, una vez caliente y si la tija se queda dentro, de golpear con un martillo de nylon el cuadro, en la parte cercana a la tija, la tija comenzara a subir hacia arriba como por arte de magia. Un saludo

    ResponElimina
  11. Moltes gràcies pel truco del cargol que hi ha dins de la potència!

    Estirava però no sortia de la forquilla!

    Gràcies!

    ResponElimina
  12. Argg! Porto uns dies encallat intentant treure la potència del manillar, però no hi ha manera. El cargol es descargola, però el con no baixa. Ni amb 3 en 1, ni amb cops de martell, ni calentant el tub amb un decapador (no tinc soplete...). Fins i tot ho he deixat submergit uns dies en cocacola!

    Segur que totes les potències tenen el mateix mecanisme de la cunya cap avall?
    http://i.imgur.com/pM1lk.jpg

    :-S

    ResponElimina
  13. Llei de Murphy. Acaba de sortir. Suposo que després del meu "cocktail" de tractaments, més uns copets de martell als laterals de la cunya amb una varilla, ha fet que al final sortís.

    Gràcies pel tutorial!

    ResponElimina
  14. Hola tengo una GAC 500 plegable, la estoy restaurando y me gustaría saber donde o como puedo conseguir un cubrecadenas, es lo único que le falta. muchísimas gracias: Mabel

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Mabel, todavía está complicado encontrar piezas sueltas de estas bicis.
      Te recomiendo buscar en milanuncios.com, o segundamano.com, o todocolección.com ... o también puedes publicar un anuncio allí contando lo qué buscas.
      Otra opción es visitar o preguntar en tiendas de bicis antiguas, aunque tiendas que conserven material antiguo no se si quedan. Es cuestión de perseverar, de paciencia y de suerte. No te desanimes, seguro que tarde o temprano aparece un cubrecadena.

      (ya sé que no és lo mismo pero me pregunto si el cubrecadenas de las BH-75 500 sería compatible... lo digo porqué de BH suele haber más material de desguace o recambio)
      ¡suerte!

      Elimina