L'objectiu és esbrinar l'edat i estat de salut de la bici, i quins són els seus origens. És molt típic enfilar-se damunt de la bici i provar si "va bé" però és fàcil que així s'acabin d'espatllar algunes peces en estat crític. És el típic error perillós e inútil.
Aquesta part d'exploració, en algunes relíquies, es converteix en una mena de investigació arqueològica detectivesca, prou entretinguda però que ara, amb internet no resulta tant lent i dicícil com deuria ser anys enrera.
Posem per cas aquesta vella i bella Helyett comprada fa mesos i que ara he activat:
Per començar ja anotem les mides, és una talla 53 (ctc), el tub superior fa 56 cms, la longitid entre eixos 105.5 cms i la distancia entre l'eix del pedalier i l'eix de la roda del darrera... 47 cms! és una bici molt allargada!
Sembla clar que el la bici és una Helyett, per les calques, però per enlloc no hi ha cap pista que indiqui en quins tubs està fabricat el quadre. El quadre és l'ànima de tota bici, així que comencem a mirar per tot, que estiguin bé les unions, els tubs, les punteres, que estigui ben alineat i toquem fusta de que no tingui cap òstia. També mirem totes les calques i gravats que puguem descobrir. El "329 687" de la puntera esquerra vol dir alguna cosa, i també alguna xifra dessota la caixa de pedalier...misteris de fàbrica.
Per buscar informació podem recorrer a la sabiduria de google i la memòria fotogràfica de flickr, i també llançar recerques per diverses pàgines on hi ha molta cosa, tant de bicis com de components, aquí algunes:
Mirant totes les Helyett que he vist per la xarxa, (molt poques), treiem les primeres conclusions.
Els preciosos racords del tub de direcció són un misteri, però gairebé tots els racords frontals són diferents entre les Helyetts que he trobat.
Una altra cosa, encara que hi ha el rostre de l'Anquetil molt jove dins el "TYPE TOUR DE FRANCE" aquesta no és pas el model "top", almenys la forquilla té un disseny més senzill, i les bieles no són pas les Stronglight que molinaven les cames d'en Jacques als tours que va guanyar. L'adhesiu ens deixa clar que la bici és posterior al 1957 (any del primer dels cinc tours que va guanyar)
Ara ens fixem en els components, començant per la transmissió i cambis
-Pedalier Nervar de 3 braços i clavetes, amb plats de 47 i 50 dents (+-1960 ) Resulta increIble que amb el 47 x 22 s'enfilessin per tot arreu.
-Desviador, manetes de cambi i passacables Huret, model Allvit (1958/1961)
-Cambi Simplex JUY-51 , de principi dels 50's.
-Els pedals no els he trobat, podrien ser uns Atom.
Ara estudiem les rodes,
-El pinyó es un Cyclo 64 de 5 velocitats
-Els carrets uns Normandy d'ala alta, de 36 radis, amb tanques ràpides MM Atom
-Els tubulars Wolber Neo Pro SPT són de principi dels 80's.
Les llantes serien una incògnita sinó fos per uns restos de calques, que buscant per "velobase" he descobert que són unes Mavic Criterium, dels 50's.
El seient Selle Royal sembla ser d'una o dues dècades després, en plena "era del plàstic".
El manillarg és un Philippe Professionnel, i la potència també, tot i la semblança amb les Pivo.
Els frens Mafac Dural Forge van equipar milers de bicis des de 1952 (és quan sembla que van apareixer)
La direcció té gravada la marca "foresting", o "forestine", ¿? i el timbre també era usual colocat en aquesta posició. A les carreteres corrien molt pocs cotxes i el silenci d'una bici era perillós pels vianants despistats.
Bé, amb tot l'analisis fet podem afirmar que es tracta d'una Helyett d'entre 1958 i 1960, amb tot d'origen exceptuant el seient, els tubulars i el cambi Simplex JUY-51, que per cert funciona a la inversa, ( per pujar pinyons hem de baixar la palanca !)
Una altra vegada intento vendre-la tal com està)
Again try to sell it as is)
setembre 2011
Ja no està en venda, en els propers mesos la miraré de restaurar.
m'agrada molt el teu blog!!!
ResponEliminaal mateix temps que m'atrau molt el tema de restaurar bicicletes que han caigut en l'oblit i són autèntiques obres d'art
fa més de vint anys que faig ciclisme, esport que estimo gairebé obsessivament
tinc cinc bicicletes (de btt, de ciclocross i tres de carretera) una d'elles és una vella Cañardo que és amb la que més temps estic ja que la tinc muntada sobre els rodets on entreno gairebé a diari
veient el teu blog m'agafen ganes de restaurar-la, el quadre està en bon estat, però algun dia m’agradaria fer-li alguna cosa per deixar-la mes maca
l'únic problema que tinc és que tinc totalment encallada la tija del selló i no sé com treure-la sense danyar el quadre i la seva pintura
ja tinc ganes de veure com queda la Helyett
Hola Lluis, amb això de les tijes clavades m'hi he trobat vegades, però el problema no és el cuadre ni la pintura sinó fer malbé la tija.
ResponEliminaSegons com sigui la tija es pot procedir d'una manera o d'una altra: és tota cilindrica fins a dalt? com aqueta Helyett? o bé és de les que tenen incorporada l'estructura per collar el seient?
També si pots medeix el diàmetre amb un peu de rei, per si cal buscar recanvi...
Felicitats Ininbita! Fàs tot el que s'hauria de fer i més... Tant de bó tots fossim tan curosos i estimessim tant les bicis com tú!
ResponEliminaHola!
ResponEliminareferent al tema de l'origen dels tubs del cuadre, si no hi ha la calca a vegades hi ha una marca al tub que es veu quan es despinta el cuadro.
Vagi B!!!