Blog sobre recuperació de bicicletes clàssiques, història, restauració, documentació...


16 de set. 2010

*** Desmuntar direcció i pedalier

 Aprofito ara que poso al dia una altra Motoretta 2 per mostrar com separar la forquilla del quadre, i també com netejar la direcció i el pedalier. Tant la BH Bicicross com la Derbi Panther Cross tenen forquilles semblants, que semblen molt més complicades del que són en realitat.

CAMP BASE: Primer ja haurem tret la tija del manillarg... i rodes, frens, seient, cadena, bieles, parafangs...

Comencem descargolant els dos cargols més petits i la femella que tanca el joc de direcció.

Tot seguit ja surt la tapa superior... i les molles decoratives (apa que no erem frikis!, ja als 80, jeje..)

Atenció, si ara descargolem la següent peça de la direcció amb el quadre en posició vertical totes les boles cauran per terra quan separem la forquilla.
És interessant realitzar aquesta operació damunt algun recipient ample (per exemple un cubell  blau), així no es perdran les boles.
N.T. (nota tècnica): Normalment les bicis més modernes porten dues gabies circulars on les boles estan agafades, però quan obrim una direcció d'una bici antiga no és bo refiarse'n. A vegades pot portar gàbia a dalt i boles sueltes a baix.

Així doncs tomben el quadre de cap per avall  damunt un recipient i amb una mà decargolem la cassoleta, amb un estri adequat fem caure totes les boles.

Després separem la fork amb les mans vigilant que les boles de la cassoleta de baix també caiguin totes dins el cubell blau.
Després descansem de la tensió.

Recollim totes les boletes i les posem en algun recipient petit.
De nou necessitarem el cubell per les boles del pedalier.

CAMP  1   -   OBRIR UNA CAIXA DE PEDALIER RETRO 
El primer pas per obrir un pedalier és descollar la contrafemella que ho bloqueja tot. Aquesta de la Motoretta és poc habitual i necessitem una super clau. Girem sense por en el sentit contrari a les agulles del rellotge.

La cubeta també té quatre forats de mida extranya però amb dues eines treballant en equip podem afluixar-la. Acabem de treure tota la cubeta damunt del cubell. Normalment aquesta peça es descargola amb les mans, també en sentit contra-horari. La cubeta del cantó dels plats ens podem estalviar de treure-la, entre altres coses peruè sol estar apretada molt fort i resulta difícil, però també perquè  és fàcil de netejar per dins des de l'altre cantó. 


Voilà, ja tenim l'esquelet desfet:

CAMP 2 - NETEJA GENERAL
Per netejar les boles les poso en un recipient petit amb una mica de gasolina i les remeno com qui es prepara per catar un bon vi.

Després trec tot el líquid
 
I les aboco damunt un drap on les gotes de gasolina s'acaben de disoldre/evaporar.
 Tot seguit les acabo d'assecar/netejar amb un drap net.
 CAMP 3  assolit. 
A punt per l'atac al cim.
La resta de peces, així com les pistes de rodament del quadre i la forquilla, les netejo amb gasolina, raspall de dents, draps... o raspalls metàlics i el taladre si hi ha òxid...
I ja tenim aquestes parts vitals de qualsevol bicicleta a punt per tornar a la foscor del seu lloc de treball amb ànims renovats. Per això val la pena l'esforç de netejar-les i deixar que carreguin piles una mica al sol.
Com l'esforç de fer un cim i gaudir una estona d'aire net i clar amb horitzons llunyans.   
Ah! i recordar que l'ascenció a una muntanya no acaba a dalt, sinó quan s' arriba de nou al recer segur del camp base, amb el cansament feliç dels dies plens.

N.T.-En anteriors entrades de taller de restauració  s'explica com muntar pedaliers i direccions.

5 comentaris:

  1. ¿Se puede colocar una jaula de bolas en el pedalier en lugar de las bolas sueltas? Desmonté la dirección y me encaja la jaula de bolas perfectamente, no sé si tendré la misma suerte con el eje.

    Por cierto, buen blog.

    ResponElimina
    Respostes
    1. En principio si, si el tamaño de las bolas es el mismo y el diámetro de la jaula encaja sin rozar en las cazoletas o el eje. Creo que son dimensiones normalizadas. Las jaulas simplifican el montaje, y aligeran algun miligramo al contener menos bolas.
      Muchas gracias.
      Suerte!

      Elimina
  2. Pues ahora sólo me queda buscar una llave inglesa enorme porque vamos, ni con una de 40mm me llega jaja.

    Gracias a ti!!

    ResponElimina
  3. Hola. Molt interessant aquest blog.
    Tinc una pregunta per tu.
    Soc el flamant hereu d'una orbea Volta Catalunya i m'agradaria canviar el pedalier per un de nou i actual. Es possible? El pas de rosca es el mateix?

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Friend,
      segur que sí que és possible. Però per saber quina rosca és l'has de desmuntar (o potser està gravat a les cassoletes).
      Has de tenir en compte la longitud total de l'eix, el tipus de rosca, i la longitud de la caixa del quadre (68mm o 70mm).
      En breu posaré un post sobre rosques a Bicinova2.
      salut!

      Elimina