Blog sobre recuperació de bicicletes clàssiques, història, restauració, documentació...


10 de set. 2010

- Peugeot "103"

Aquesta és la bici de la Laura, que em va escriure si podia posar-la en ordre de marxa.  Amb el seu permís poso el procés aquí.
No he aconseguit trobar el model, l'any o denominació exacta d'aquesta bici, però comparant amb catàlegs francesos de la marca del lleó jo diria que és de principis dels  anys 80.
El "103" és perquè té un adhesiu del tipus de tubs utilitzats per construir el quadre, i així de manera pràctica l'hi ha quedat aquest nom.

 D'arribada estava bastant bruta i els rodaments garratibats, li faltava llum i dinamo i arreglar el seient. Com sempre vaig començar per desmuntar-ho tot.
I després anar netejant peça per peça començant per el quadre, forquilla, joc de direcció, joc de pedalier, etc. Algunes bicicletes com el cas d'aquesta Peugeot tenen els rodaments de la direcció d'una manera curiosa i no sé el perquè. A la part de dalt de la forquilla les boles van muntades en un anell però a la part de baix van "sueltes".  Un enigma per resoldre.
 
Bé, la cosa va anar bé fins que una vegada muntada la bici es va trencar un radi de la roda del darrera, amb la mala sort que era un radi de la dreta, que no es pot substituir sense treure el pinyó, i resulta que tal pinyó és un Maillard que es descolla amb un extractor especial que encara no tinc. Així que la roda encara no està ben alineada en espera de trobar un extractor com aquest, té un diàmetre d'uns 30 mm, i em sembla que 24 estries.
 

Però la bici va quedar xula, per cert aquest disseny de quadre francès es diu "forme berceau" (forma cuna,  forma bressol) amb els dos tirants ben rectes de cap a cap.

 

Gràcies Laura per l'encàrreg i bona sort amb aquesta "103" 

8 comentaris:

  1. M'encanten aquestes "mixtes"...
    Tenen pinta de ser comodíssimes per a fer kilometres...

    ResponElimina
  2. Com a curiositat, aquest arquitectura amb dos tirants diagonals llargs fou inventada el 1933 per un enginyer francès anomenat Albert Six. Al contrari que altres "cicloinventors" sembla que no ho va patentar o al menys no tinc constància de litigis amb els diferents "constructeurs" que el varen copiar.
    El que dius del sistema Maillard em fa sospitar que la bici podria ser una mica més antiga. Tinc la sensació de que a principis dels vuitanta els francesos ja havien adoptat sistemes més estàndard tot i que és possible que encara aprofitessin remanents per a bicis de gama baixa. No sé si es podria intentar desroscar la roda lliure amb dos fragments de cadena i un cargol de banc. Més que res et serà difícil acconseguir l'estractor.

    ResponElimina
  3. Reciclone, còmodes si, però deu ser com anar amb moto amb una "naked", l'aerodinàmica no és el punt fort de les bicis de passeig. :-)

    Cyclomuleiter, gràcies per les dades de l'inventor d'aquest disseny de quadres. L'única manera que conec de treure un pinyó de la roda quan l'extractor no hi va bé o s'ha espatllat "la dentadura" és desmuntant totes les corones i el mecanisme "freewheel". Després s'apreta fort el cos que queda del pinyó en un cargol de banc i es desenrosca.
    El problema és que hi ha 90% de possibilitats que el pinyó quedi inservible.

    Per cert, acabo de veure el teu blog i la teva fixie, té bona pinta. Enhorabona i endavant! La noia que em va comprar la Romani del meu blog ja està participant en triathlons, a veure quan el teu primer alleycat! jeje!

    ResponElimina
  4. Gràcies però amb els "brevet" i similars ja en tinc prou ;)

    ResponElimina
  5. Ei, sóc la Laura, que et vaig portar la bici. Perdona que hàgim trigat tant a dir res, és que hem trigat a trobar el moment d'arreglar el radi. La bici fa molt de goig, la podem guardar al rebedor de casa i queda decorativa i tot. La Carme n'està encantada, diu que el canvi va molt més fi que abans. Fa tanta patxoca que ja li han volgut comprar tres persones :) Apa, gràcies per tot i salutacions!

    ResponElimina
  6. Hola Laura, no et preocupis per no haver dit res abans, però m'alegro molt de rebre aquestes bones noticies!
    Salutacions a totes i molt agraït!

    ResponElimina
  7. Hola! Sé que hace mucho de este post y ni siquiera estoy segura de que el blog siga en activo... yo por si acaso, voy a escribir lo que me pasa por la cabeza...
    Tengo esta bicicleta en azul, es un regalo que mi tio me hizo hace pocas semanas y me encantaría restaurarla en su memoria (murió poco después de regalármela), la cuestión es que no tengo la más mínima idea de bicicletas y hago lo que puedo. Por ahora la ha desmontado mi marido y me voy a poner a limpiarla pieza a pieza, tal y como has explicado, pero tengo varias dudas. La mía no tiene ese tipo de manillar así hacia atrás, sino uno normal y creo que originariamente no tenía cambios, aunque la rueda que trae sí que tiene piñones... así que mis preguntas son: ese es el manillar original? cómo puedo buscarlo por internet? y lo de los cambios, se los habéis puesto vosotros o efectivamente ya los llevaba de casa? otra cosa, de cuántas pulgadas son las ruedas que lleva, de las que yo quiera o tienen que ser de la medida de la bici (que por otro lado, no sé de qué medida es la bici...) en fin, como veréis tengo un poco de lío y no se mucho sobre el tema, ¿por dónde se empieza a restaurar una bici cuando lo único que se tiene son ganas? si podéis echarme una mano, os estaré realmente agradecida. Un beso y gracias!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Ana,
      Peugeot fabricaba muchisimas versiones de sus bicicletas.
      (Al final de la pagina "catàlegs" hay un link a los catalogos Peugeot, y con paciencia se puede ir abriendo los PDF de los años 80 y buscar si está la bici)
      Si es que la bici estaba pensada para llevar cambio entonces vereis soldados los pequeños soportes para las manetas y los topes para la funda y cable del cambio (algunas bicis llevan las manetas en la tija del manillar, no siempre en el cuadro).
      Esta bici "103" ya llevaba el cambio de marchas, y el manillar pienso que también es de origen.
      El manillar es cuestion de estética y comodidad, si el que teneis funciona bien y se ve acorde y es de la época de la bici, yo no lo cambiaria.
      Los neumáticos debeis mirar los viejos y anotar las medidas que hay gravadas en los laterales. Creo que estos seran ruedas de 700c, por la etiqueta Michelin Dynamic, pero no lo sé seguro).
      Muchas bicis de este tipo iban con ruedas de 650A o 650B.
      Cada bici se fabrica con base a un tamaño de rueda exacto.
      Espero que saquéis adelante esta restauración, ánimos!
      Gracias por preguntar.

      Elimina