Blog sobre recuperació de bicicletes clàssiques, història, restauració, documentació...


5 de jul. 2011

*** Netejar un quadre vell

Netejar un quadre...podem portar la bici a un rentacotxes i amb aigua a pressió netejar-la, o amb la típica "carxer" ... però ara em refereixo a netejar un quadre dins el procés de refer una bicicleta.
Per restaurar la mecànica s'ha de remenar dins els mecanismes de la bici, rodaments, rosques, cargols, molles... no n'hi ha prou que una bici sembli neta de fora, és molt més important que mecànicament tot funcioni bé i estigui ben ajustat.
Per sanejar un quadre sempre desmonto totes les peces i només deixo les cassoletes de la direcció i la cassoleta dreta de la caixa de pedalier. Avui aquesta vella Motoretta  fa de conillet d'indies.
El quadre no es necessari tenir-lo ben agafat com en la foto, podem treballar damunt una taula.

 Comenem per treure la grassa de les cassoletes, amb espàtules, raspall de dents amb gasolina, i draps.


Si els cromats tenen punts d'òxid faig servir "nanes" de cuina, o "llana d'acer", sempre amb aigua i vigilant de no ratllar el cromat. Les "nanes" no ratllen, van bé per les llantes, parafangs,  punteres o forquilles... tota peça cromada. Amb la "llana d'acer" s'ha de vigilar més, son millors per netejar l'alumini i peces que no són brillants, ja que deixen un resultat mate. Els clàssics fregalls verds de cuina ni tocar-los, ja que ho ratllen tot.
 
Llana d'acer:
 

Nanes de cuina:


La grassa que habitualment hi ha a les punteres i caixa pedalier la podem treure fàcilment amb gasolina i rapall de dents o draps.

L'interior de la caixa de pedalier també la netejo amb un pinzell gruixut. les pistes dels rodaments han de quedar absolutament nets.

Els residus d'adhesius es poden treure amb disovent NITRO, amb compte de no encantar-se ja que la pintura també se'n ressent i algunes calques poden quedar esborrades. Únicament per les restes d'adhesius vells!!

Una vegada està eliminada la grassa, es renta tot el quadre amb aigua i sabó (qualsevol sabó desengrassant per plats de cuina o per cotxes va bé) i una esponja o drap gruixut.


El pas final és encerar el quadre, amb cera en crema per carroceries, la pintura recobra el color i queda brillant.  Cal untar tot el quadre, anar repartint la crema, primer sense apretar gaire, només escampar-la per tot arreu, fins que s'assequi.



 La cera també neteja, si fem servir un drap blanc podem comprovar com puleix la pintura.


Quan la crema s'ha ben repartit i assecat, llavors passem un drap net per tot arreu, aquesta vegada sí, apretant fort i amb energia.El colors reviuen i una capa invisible protectora es deixa sentir al tacte.

Llestos: el quadre és vell, amb el pas dels anys a flor de pell, però ara està net i protegit per un bon temps, i algunes zones encara brillen com el primer dia.
La cera protegeix una mica també les parts d'acer on la pintura ha saltat, així l'òxid trigarà un temps a renéixer. 
Quan les zones oxidades son molt extenses es pot evitar que l'òxid es reactivi passa-t'hi un drap untat amb oli lubricant tipus "3 en 1" de tant en tant.
Aquests principis de neteja es poden aplicar a moltes de les peces de la bicicleta, si bé amb alguns materials com el plàstic hem d'anar amb compte amb la gasolina. I en molts casos és necessari el taladre amb el raspall circular.

5 comentaris:

  1. Com sempre molts bons consells. Jo faig servir un puliment líquid de titanlux que em va molt bé. Quan se m´acabi probaré la crema per carroceries a veure que tal.

    Salut!

    ResponElimina
  2. Molt bona explicació, pas a pas i acompanyada de bones fotos del procés. Gràcies!

    ResponElimina
  3. Ets un crack !!!!!!!!!!
    Gràcies per la pàgina i consells !!
    Pere

    ResponElimina
  4. Gràcies a vosaltres! content que sigui útil la informació.
    Fino, el puliment liquid va molt bé, també el faig servir per els cromats i peces de metall.
    La cera kraff aquesta, fa un any era més potent i espessa. Aquest pot d'ara... vaig anar a un super a la secció de cotxes i vaig veure que kraff havien diversificat productes, i aquesta cera ara és més suau, també queda bé però la d'abans, un pot igual però gris, era espectacular amb la pintura vella.
    Probablement n'hi ha d'altres marques millors, els de tunning de cotxes ho deuen saber.

    ResponElimina
  5. He provat la cera i va força bé, la única cosa es que en les zones molt deteriorades (òxid, cops...) es queda una pàtina de color blanquinós, suposo que ja marxarà quan li apliqui 3X1 a,b un drap per protegir l'òxid

    Jo en lloc de gasolina faig servir KH7 i drap, és entretingut però val la pena el resultat

    I això de la cera ha estat un descobriment!

    ResponElimina