No sé quan es va començar a fabricar, potser a principis o mitjans dels 70s, però quan van arribar els 80s, G.A.C. va anar per fabricar la Motoretta 2, per competir amb la BH Bicicross, la Torrot Mx, la Orbea Furia, la Derbi Panther Cross... molt més "modernes" i d'aspecte més "racing".
La Motoretta 2 va fer que de la primera versió setentera se la conegui per Motoretta 1, però al principi només existia una Motoretta, aquesta del post d'avui.
N'hi havia de color verd, vermell, blau i groc, segurament més, però sempre amb aquestes franjes fetes amb spray negre. Aquesta característica, juntament amb el seient de les mobylettes, el reforç estètic de la forquilla i el parell de neumàtics especials, la feien una bicicleta única, molt peculiar i amb caràcter propi.
Gràcies al porta-equipatges era molt polivalent, tant es podia fer bicicross com anar a comprar el pa o a la biblioteca, o fer de taxi!
Era molt resistent i també pesava molt! després d'una tarda amunt i avall el pa amb nocilla del berenar estava més que justificat i mai no hi havia caloria que sobrés!
Feien les coses ben fetes a G.A.C., mecànicament treballaven amb criteris propis i solucions efectives, el pes era secundari, allò primordial era fer bicis sòlides. Per exemple els radis de 3mm!! el neumàtic de davant de ciclomotor, de Pirelli, que es fabricaven a Manresa! el de darrera era de trial, crec que els equipaven a davant les motos petites de trial, i més tard les bicis de trial, els històrics Pirelli ML14.
També em cau bé GAC perquè van aportar bicis amb estil propi abans que la Motoretta 2, com aquesta Motoretta 1, o la Crosseta, o la Motoretta 80, amb dissenys extranys que no semblen còpies d'enlloc. Potser la moda era l'estil de seient bicicross i aquestes no van tenir molt èxit comercial, però té mèrit el risc i la inovació en el disseny en una època que va suposar el declivi per moltes marques de per aquí, Zeus, Torrot, GAC, Rieju, Gimson... (algunes també per enfocar la producció a les motos, potser. No eren temps fàcils per apostar, mai ho són)
Gairebé totes les peces eren de la fàbrica, carrets, seient, tija-manillarg d'una peça, només regulable en altura. Les manetes de frens també fixes en una posició, els ponts de frens, els pedals (que vaig substituir per uns Notario ja que un dels originals s'havia quedat "fixie". També les "palomilles" de la roda de darrera no són originals de la bici, en origen portaven dos cargols amb tap groc, com els de la roda davantera.
Aquí les preuades fotos:
05 setembre 2011
post de José Luís Miner, qui va ser el creador de la Motoretta a principis dels 70's. Durant 2 anys no trobava ningú que s'atrevís a fabricar-la en sèrie. Finalment la casa GAC ho va fer.
Durant aquest primers dos anys JL Miner muntava la bicicleta des de la seva botiga a Donostia.
Com bé diu en David en el seu comentari, el neumàtic davanter era del tipus trial com el de darrera.
27 de juliol de 2012
Finalment s'ha venut, després de tornar-la a posar en anuncis. En aquest any transcorregut s'han anat extigint els anuncis que hi havia, ara mateix no se'n veuen d'aquestes Motorettas a la venta. Poc a poc les coses autèntiques van assolint el seu valor real.
Moltes gràcies Toni i Laura, que la disfruteu un munt!
Enhorabuena por transportanos al pasado a aquellos que tenemos mas de 35 añitos, yo estoy liado con una a ver si fuera capaz de dejarla parecida a esta. Tengo una pregunta seria posible conseguir este tipo de neumatico ya que la mia lleva dos mixtos. Saludos y enhorabuena por este blog recien descubierto.
ResponEliminaFELICITATS PER LA GAC !!!
ResponEliminai ho dic perquè quan temps feia que la tenies per fer??? jajaja... jo pensava que no la faries mai... Felicitats
Pere
gracias Anònim!
ResponEliminaEl neumático trasero de trial se puede conseguir(pero no son nada baratos)
En Piu, de bicitrial clássic tenia alguno para vender, ahora no lo sé: http://www.canpiu.net/1.html
También sé que en la tienda "Godoy", en Cardedeu, tenian alguno.
El neumático delantero ni idea, quizás deberias buscar en recambio para motos clásicas.
Pere!! estava encaixada de feia més de mig any!! a desmuntar hi estic poca estona però la neteja és un Tourmalet seguit d'un Galibier cada vegada, a vegades costa posar-se en marxa.
salut!
Cert lo del pes, no ha havia manera d'aixecar roda :)
ResponEliminaLa trobava molt rara, era com una BH de passeig però sense parafangs, amb neumàtics de muntanya i amb un sofà per seient.
Molt bon article!!!
Muchas gracias por la respuesta, entonces el neumatico delantero veo que no es el ML14 que es el primero que montaban estas bicis y el trasero si es este modelo verdad, muchas gracias por el enlace pero la verdad que estoy en la otra punta de donde esta al tienda me seria complicado de ir. Gracias
ResponEliminaMoltes de gracies per aquestes fotos de sa Motoretta.
ResponEliminaJo vaig tenir una igual que aquesta vostra, cuant era jove :)
salut.
Ben.
que maca David! si tingués peles ara mateix te l'aniria a buscar a Torelló. Jo sóc la noia de la Garriga que es va quedar l'Orbea Deba vermella...quantes passejades hem fet ja amunt i avall del riu Congost...
ResponEliminaGràcies, ara no recordo el teu nom, H? S?... :-(
ResponEliminaM'alegro que disfrutis la Orbea Deba, era molt xula (a l'estiu va sortir una foto d'ella en un reportatge sobre bicis clàssiques al suplement ES de La Vanguardia: "la bicicleta del abuelo"
http://arethafrancis.wordpress.com/about/suplemento-es/
(al full 4)
Vaig enviar més fotos però van triar aquesta bici
:-)
salutacions i gràcies pel feedback!
Hola, tinc una motoretta d'aquestes i les bieles tenen joc (deixes quieta una i laltra te un xicotet moviment) m'agradaría saber si tú saps de qué es tracta, ja que a un amic, en la mateixa motoretta li fa el mateix. Gràcies.
ResponEliminaHola, si les bieles i l'eix són els originals (i per tant 100% compatibles), aleshores el problema ve del passador, claveta, xaveta, bulon... la peça que fixa la unió. Cal substituir-la.
EliminaN'hi ha de 9mm i de 9,5mm de diàmetre (comprova el forat de la biela, ha d'ajustar bé)
Si no en trobes a cap botiga pròxima, a Reciclone.blogspot en tenen.
En aquest post següent explico com treure i posar aquestes xavetes correctament:
http://bicinova2.blogspot.com.es/2011/10/desmuntar-cottered-cranks.html
Bé, dit això, no confondre aquest problema amb el d'un habitual desajustament de la caixa de pedalier, on les bieles i l'eix estan ben fixades però les cassoletes s'han afluixat lleugerament per l'ús i el temps. Podria ser això (última part del post):
http://bicinova.blogspot.com.es/2010/07/reengrassar-i-ajustar-eix-pedalier.html
Sort amb la reparació! salut!
Moltes gràcies, ja està tot solucionat, ha sigut només desmontarli les xavetes i tornarlos a montar bé.
Eliminapero nadie dise lokepesan los pedales
ResponEliminaHola,fa poc que me comprat una motoretta.Voldria desmontarli el silli ya que esta tot rovellat,i tapisarlo de nou.Podries explicarme com as desmontat el teu?
ResponEliminaSaluts!!