Blog sobre recuperació de bicicletes clàssiques, història, restauració, documentació...


2 de nov. 2010

*** treure pinyons

Els pinyons  (rueda libre, freewheel), han evolucionat, com tot, però resumint podem trobar 2 tipus:
1-els normals (freewheel), amb el cos, el mecanisme i les corones tot en una sola "pinya" que es posa i es treu, enroscant o desenroscant.
i 2-els moderns que van sortir als 80's, anomenats "cassettes", on el mecanisme intern està  integrat al carret  i les corones es coloquen lateralment. Finalment una peça tanca la "pinya".

Avui explico com treure un pinyó de la roda. Més endavant ja vindrà un altre post explicant com "obrir un pinyó", desmuntar les corones i també com treure un pinyó que no vol sortir de la roda.

FREEWHEELS
Cada pinyó té el seu extractor especific (freewheel remover), alguns són compatibles entre marques diferents i d'altres són específics per un determinat pinyó.


1-Tipus acanalat (splined) Regina, Zeus, Atom...

 Primer cal desfer la tanca ràpida i treure les dues molles, posar l'extractor al seu lloc i tornar a posar la tanca ràpida lleugerament apretada perquè mantingui l'extractor al seu lloc.
 Tot seguit ja podem posar la roda en equilibri, ben estable, amb l'ajuda del terra , els peus , genolls i la mà esquerra.
Amb la mà dreta agafem una clau potent que agafi l'extractor i fem força avall.
 Perquè es comenci a moure el pinyó és normal haver de fer tres o quatre estrebades fortes. Tan bon punt ja s'ha desencallat, cal anar descargolant també la tanca ràpida al mateix temps. I el pinyó ja surt després d'unes quantes voltes.

 2- Tipus amb 2 queixals (Regina, Cyclo, Everest, Suntour...)
 En aquest tipus d'extractors és molt important que la tanca ràpida estigui ben apretada en el moment de fer els primers intents amb la clau.
 I si la roda no té neumàtic, aire, o el terra és dur, és important també posar alguna cosa tova a terra per no fer malbé la llanta.


3- Tipus Single Speed, BMX, Orbea, BH, G.A.C., Gimson...
 Aquest tipus d'extractors són més dificils d'aconseguir perquè hi ha molta diversitat de mides dels dos queixals i és fàcil fer-los malbé.
El sistema és el mateix, però en comptes de la tanca ràpida fem servir el cargol de l'eix per apretar l'extractor, també fortament.

També cal anar desenroscant el cargol quan ja s'ha desencallat el pinyó, perquè no ens bloqueji el pas.

Si en un carret posem un pinyó que no sabem si hi va bé, cal saber que existeixen 4 tipus de rosques diferents. Quan anem cargolant el pinyó al carret, la rosca ha d'estar ben neta i una mica untada d'oli "6 en 1". Hem d'anar cargolant el pinyó amb la mà suaument, que entri ben centrat. Si quan el pinyó ha entrat una mica i comença a costar de roscar, no cal insistir, no és la mateixa rosca.
 Si acabem apretant fort fins al tope aquell pinyó, difícilment es podrà treure mai més.

Rosca ISO -------------- 1.375" x 24 TPI (34.92mm x 1.058mm)
Rosca Anglesa (BSA) ----- 1.370" x 24 TPI (34,80mm x 1.058mm)
Rosca Francesa (mètrica)-- 34.7mm x 1mm (1.366" x 25,4 TPI)
Rosca Italiana ----------- 35mm x 24 TPI (1.378" x 1.058mm)
(La ISO i la BSA són compatibles)



CASSETTES

Shimano Uniglide
 Des de mitjans dels 80's fins a l'aparició de les 8 velocitats.
 Són pinyóns de 6 o 7 corones en els que la última corona porta una rosca i té la funció de fixar tota la pinya fortament al carret de la roda.
En el frontal ja es veu que no té cap forma per encabir un extractor. 
Cal descargolar la corona petita, i per això necessitem dues claus de cadena. Amb una clau subjectem qualsevol corona de les grans i amb l'altre clau aferrem la corona petita de 14 dents.
Quan tenim la roda en posició, apliquem algunes estrebades de força fins que notem com la corona petita es desfà i gira suaument fins que surt.
 Aquí veiem el secret tecnològic. Les 6 corones grans estan apinyades amb tres cargolets molt prims que es poden treure i tindríem tot el conjunt de corones i spacers  separats


 Shimano Hyperglide

Aquest és el sistema que s'ha imposat desde fa 20 anys, quan van sortir al mercat els pinyons de 8 corones. És molt semblant a l'anterior però la corona petita no porta rosca, i la feina d'apretar la pinya fortament la fa un petit lockring, que sí porta una rosca i un dentat per posar i treure el cassette de corones amb l'ajuda d'un extractor.
Molts fabricants han adoptat aquest sistema i l'extractor és bastant compatible amb totes.
També treiem la tanca ràpida i les petites molles, coloquem l'extractor i tornem a posar la tanca ràpida perquè  apreti l'extractor.
Ara hem d'aguantar el pinyó amb una clau de cadena perquè no giri i amb l'altre clau fem girar l'extractor, notarem com desengrana el mini dentat que incorpora. Per apretar aquest lockring també es fa amb la clau i apretant ben fort.
 Aquest és el lockring i la petita rosca interna per on s'agafa al carret de la roda.
Voilà

Per últim afegir que al post de la bicicleta Peugeot PH11 hi surt el sistema Maillard Helico Matic, un sistema cassette a mig camí entre aquests Uniglide i Hyperglide de Shimano.

10 comentaris:

  1. Molt útil, a posar-s'hi ara mateix!!!

    ResponElimina
  2. De veras... IMPRESIONANTE este blog!!. Una vez más MIL GRACIAS por el trabajo que realizas y que siempre compartes con nosotros. Un saludo!

    ResponElimina
  3. muchisimas gracias desde Argentina a los amigos catalanes, viva Messi!

    ResponElimina
  4. mil gracias!! vivo en monterrey mexico y estoy convirtiendo una beach cruiser de 1 velocidad a 18 velocidades ya que vivo en un area de muchas pendientes, me sirvio mucho el articulo

    ResponElimina
  5. Me alegro!
    Si las dimesiones del cuadro no te permiten un piñon de 6 coronas, puedes intentar con uno de mas estrecho de 5, con lo que tendrias 15 marchas. Incluso se pueden encontrar piñones antiguos (años 70s) de 4 coronas, para cadena estrecha de 3/32'.
    Ten en cuenta que los piñones de 3 coronas eran para cadena ancha de 1/8'(la normal de single speed, bmx, pista, fixies...)
    Saludos a Mexico!

    ResponElimina
  6. Moltes gràcies per tot el que feu.
    Tinc una Peugeot PH11 un poc descuidada i que vull endreçar. M'ho estic llegint tot per fer-ho el millor possible.
    Com es desmunta el casset i pinyons del sistema Maillard Helico Matic?
    Gràcies per la vostra ajuda.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola, precisament hi ha una PH11 restaurada aquí al blog, aquest enllaç: http://bicinova.blogspot.com.es/2010/09/peugeot-ph11-de-1985.html
      Es de data 13-09-2010, pots cercar-ho també per l'arxiu.

      Per treure el pinyó Maillard necessites una clau especial(surt a les fotos al post de la Peugeot). Les corones individuals no sé com es desmunten, però també es poden netejar sense desmuntar.

      Gràcies a tu per preguntar, salut!

      Elimina
  7. Gran articulo porque desarrolla aspectos muy intresantes del mundo de la bocicleta.

    ResponElimina